متدهای موسیقی کودکان

متدهای موسیقی کودکان

  • 48

متدهای موسیقی کودکان

روش ارف

یکی از متدهای موسیقی کودکان، اولین و رایج ترین متد در آموزش موسیقی به کودکان، متد “ارف” است. کارل ارف بر خلاقیت و بداهه پردازی تاکید زیادی داشت. اولین هدف موسیقی را پرورش خلاقیت و کشف توانایی های بالقوه کودکان می دانست. ویژگی مهمی که روش ارف دارد،  درمانی بودن آن می باشد. روش ارف جهت درمان مشکلی همانند “تکلم” خیلی مفید. میتوان گفت در این حوزه معجزه موسیقی کودک را درک می نماییم.

 در روش ارف جهت آموزش ریتم به کودکان از کلمات آشنا و ملموس مانند اسم حیوانات و اشیاء به کار می رود. او برای آموزش صداهای موسیقیایی، ابتدا از دو نت “سل و می” استفاده می نمود و پس از دو ماه آموزش سراغ نت های دیگر و اصوات دیگر می رفت. متد ارف یکی از روشهای متداول آموزش موسیقی به کودکان است که کودک را طی ۴ مرحله با موسیقی آشنا می‌ نماید.

  ۱- تقلید کردن ۲- جستجو ۳- بداهه نوازی  ۴- ترکیب و ساخت موسیقی، فرایند چهارگانه در روش ارف می باشند. این روش بدن و ذهن کودک را از راه آواز خواندن، رقصیدن، بازیگری و سازهای کوبه‌ای درگیر می‌ نماید. سازهای کوبه‌ ای سازهایی چون زیلوفون (Xylophones) و متالوفون (Metalophones) هستند که در دنیا به سازهای ارف معروف می باشند. صدا از راه آواز خواندن و شعر گفتن به اصطلاح گرم شود. بدن از راه کف زدن، بشکن زدن و پایکوبی برای همراهی با موسیقی آماده ‌شود. در آخر نوبت به آموزش ساز می باشد که تمامی بدن را درگیر یادگیری می‌ سازد.

روش کودالی (آموزش مفاهیم)

از دیگر متدهای موسیقی کودک “کودالی” می باشد که سواد موسیقی را در سه جنبه خواندن، نوشتن و تفکر موسیقی رشد می داد. به همین علت سنین سه تا پنج سالگی را از نظر تربیت موسیقی بر سایر سنین ارجح می دانست او معتقد می باشد تمرین جدی و کارگروهی هم توانایی کودک، و هم فرهنگ را پایه ریز و تقویت می نماید. او نیز موسیقی ها و آوازهای محلی به زبان مادری را بیشتر ترجیح می دهد. و می گوید بهتر است که کودک بعد از دستتیابی به آن ها به دنبال موسیقی های خارجی برود. او بر آواز خوانی و بازی های آوازی گروهی تاکید داشت جهت شروع آموزش سرایش از نت “سل و می” مورد استفاده قرار می داد.

فلسفه روش کودالی نسبت به دیگر روش های آموزش موسیقی به کودکان،  بر آموزش “مفاهیم” استوار است. طبق نظر کودالی، آموزش موسیقی زمانی تاثیر گذار می باشد که دو اتفاق مهم رخ دهد: ۱- آموزش موسیقی از خردسالی آغاز شود. ۲- سواد موسیقیایی را از راه موسیقی عامیانه و فاخر بیاموزند.

در روش کودالی، آموزش موسیقی با خواندن، تسلط بر ریتم‌های اساسی و یادگیری گام‌ ها به کمک حرکت دست‌ها آغاز می‌ گردد.

حرکت دست‌ ها به کودک کمک می‌ نماید تا بتواند جایگاه نت‌ ها را به‌ راحتی تجسم نماید. زمانی که حرکت دست‌ ها با خواندن نت ‌ها (دو، رِ، می‌، فا، سل، لا، سی)  ترکیب شود، موجب می ‌گردد کودک روی گام‌ بخواند و خارج نشود.

متدهای موسیقی کودکان

روش سوزوکی (روش زبان مادری)

یکی دیگر از متدهای موسیقی کودکان سوزوکی است. سوزوکی یک ویولونیست ژاپنی بود که نظریه او بر این پایه می باشد که همانطور که کودک می تواند زمان مادری یا لهجه خاصی را یاد بگیرد و در سالهای اولیه زندگی اش به همان زبان صحبت نماید پس میتواند موسیقی را هم بیاموزد. این روش در ابتدا برای آموزش ویلون به کار می رفت. ولی در گذر زمان جهت آموزش سازهایی مانند، پیانو، فلوت و گیتار نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سوزوکی این روش را با الهام از توانایی ذاتی کودک در یادگیری زبان مادری الگوبرداری کرد؛ به صورتی که قوانین اکتسابی زبان را در یادگیری موسیقی به کار برد و این روش را روشِ زبان مادری نامید. در این روش درست مانند یادگیری زبان، موسیقی از راه گوش کردن، تکرار، حفظ کردن و ساختن کلمات، در وجود کودک نهادینه می‌ گردد.

درست مانند زمانی که والدین به کودک کمک می نماید تا اصول زبان مادری را یاد بگیرد. در اینجا نیز والدین با حمایت کردن کودک، ایجاد انگیزه در او و تشویق نمودن نقش مهمی را در یادگیری دارند. والدین نیز معمولا سازها را به همراه کودک یاد خواهند گرفت و نقش «الگویی در موسیقی» را برای کودکانشان بازی می‌ کنند. در نهایت، فضایی مثبت و آرامش بخشی برای کودک ایجاد می‌ نماید.

متدهای موسیقی کودکان

روش دالکروز (تناسب حرکات)

یکی دیگر از متدهای موسیقی کودکان، متد “دالکروز” می باشد.  دالکروز، موسیقیدان سوئیسی، این روش را ابداع نمود تا ریتم، قواعد و اصطلاحات موسیقیایی را از راه موسیقی و حرکت آموزش دهد. او معتقد بود که موسیقی بایستی از راه حس لامسه، شنیداری، حرکتی و بصری آموزش داده شود. روش دالکروز که به روش “تناسب حرکات” نیز معروف است، یکی دیگر از راه های آموزش موسیقی به کودکان است.

دالکروز روش خود را برای پرورش موسیقی درونی با آموزش گوش‌ها یا سلفژ (Solfege) شروع می‌ نماید. این روش به‌ علت آمیخته بودن با حرکت، با روش سلفژ کودالی متفاوت است. یکی دیگر از قابلیت های این روش مربوط به بداهه نوازی است. بداهه نوازی به دانش‌آموزان کمک می‌ نماید تا واکنش‌ های سریعتری به موسیقی نشان دهند.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید




  • تاریخ ارسال : پنج شنبه 2 شهريور 1402 ساعت: 11:41
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()

مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 1289
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 154
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 15
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 51
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 157
            بازدید ماه بازدید ماه : 596
            بازدید سال بازدید سال : 3389
            بازدید کلی بازدید کلی : 23862

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 3.16.218.208
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            تبادل لینک هوشمند

            تبادل لینک هوشمند

              تبادل لینک هوشمند

              برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان شرکت طراحی سایت و سئو تبریز وبسایت و آدرس tabrizwebsite.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






              خبرنامه

              خبرنامه

                براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



                آخرین نطرات کاربران

                آخرین نطرات کاربران

                  درباره ما

                    شرکت طراحی سایت و سئو تبریز وبسایت
                    خوش آمدید

                  کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به شرکت طراحی سایت و سئو تبریز وبسایت بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                  قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف